måndag 14 december 2015

Julfest

Det har varit minst sagt hektiska dagar här. En stor del av min väldigt knappa fritid har gått till att försöka organisera Svenska Skolans årliga julfest. Jag är ju med i styrelsen och har som uppgift att försöka få ihop frivilliga föräldrar som vill och kan ställa upp på olika event. Under hösten har det dock varit svårare än vanligt. Under December Nights (en mycket stor händelse här i San Diego) som gick av stapeln i Balboa Park förra helgen var det omöjligt att få ihop föräldrar som ville hålla i logistik och planering av vår Fiskdamm som vi skulle ha på SWEAs julmarknad. Det slutade alltså med att styrelsen fick ta tag i detta.

Sedan var det den årliga julfesten. Till den lyckades jag engagera två föräldrar som jobbade med vårt jullotteri vilket är en enormt stor del av vår fundraiser. Detta är ett väldigt tidskrävande jobb så jag är glad att jag lyckades få två riktigt engagerade föräldrar att ta tag i detta. Men till själva festplaneringen var det svårt (läs: omöjligt) att hitta frivilliga. Till slut ställde en pappa upp men efter ett par veckor när inget hände och jag inte fick svar på de email jag skickade så hörde han av sig och sa att han tyvärr måste hoppa av p g a alltför mycket jobb. Då stod vi där med endast ca 2 veckor kvar till festen men utan att ha någon som helst planering påbörjats. Vi valde mellan att ställa in eller att själva fixa det hela. Efter en del diskussioner valde vi till slut att göra festen i "mindre skala", d v s ingen mat utan endast glögg och julfika, och att fixa den själva. Alltså vi i styrelsen. Och av oss i styrelsen blev det jag som fick dra ett rätt stort lass i planering och organisering. Som sagt, tidskrävande. Men nu i söndags hade vi festen och den blev riktigt lyckad. Jag är glad att den blev av men jag är också otroligt lättad att detta är över.

Barnen hade övat Lucia-och julsånger och framförde dem på scenen


Tomten kom också och alla barn fick ett paket. Här är Storasyster tillsammans med Tomten.


Mina finingar efter julklappsutdelningen


Lotteriet där två väldigt duktiga och engagerade föräldrar ordnat korgar med olika teman. I dessa fanns donationer av olika slag från olika företag. Jättefina priser som t ex biljetter till Disneyland, Valsafari, San Diego Zoo, Sea World samt en massa andra fina saker och presentkort 


Och vem vann Valsafarikorgen om inte Storasyster!! Otroligt, för vi brukar aldrig vinna något. 

Nu väntar ytterligare en hektisk vecka med framförallt förberedelser inför vår Sverigeresa som går av stapeln nu på lördag. Jo, redan om mindre än fem dagar sitter vi på ett flyg på väg mot Sverige. 11 timmar ska resan ta. Enbart flygningen då. Och först ska vi ta oss med bil till Los Angeles. Jag kan säga att jag INTE ser fram emot själva resandet. Men jag hoppas att det ska gå bra trots allt. Sedan väntar två veckor i Sverige med jul- och nyårsfirande. Innan vi ska göra samma resa tillbaks...

10 kommentarer:

  1. Svårt det där med volontärdrivna grejer som saknar volontärer eller där volontärerna backar ur :( . Det låter som du har fått dra ett ganska tungt lass på egen hand - skönt att det är över. Hoppas ni får en fin resa till Sverige och inget strul på vägen. Och hör av dig när ni kommer hem! Jag börjar inte undervisa igen förrän runt 20e januari så jag är flexibel med att mötas upp när ni kommer tillbaka. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan vara svårt ibland när man inte får tag på frivilliga som vill eller kan hjälpa till. Det jobbigaste denna gången var nog att avhoppet från julfesten kom såpass sent att det blev så stressigt. Om vi vetat tidigare kanske vi kunnat ordna det utan all stress. Men det blev trots allt bra till slut och det känns ju bra.
      Jag hör av mig igen när vi är tillbaka! Vore jätteroligt att ses!
      Kram!

      Radera
  2. Kul med julfest och roligt att den blev sa lyckad. Det dar med att hitta frivilliga till olika event ar langt fran latt manga ganger. Det ar ju trist att stalla in sa jag tycker ni gjorde klokt I att kora I mindre skala istallet utan mat. Jag hoppas att allt gar sa bra som mojligt med resan till Sverige. Det ar ju en laaang resa och inte sa latt speciellt for Lillebror. Jag hoppas ni far en skon och fin jul I Sverige med familjen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Desiree, och ja visst är det bra att kunna fixa saker med hjälp av frivilliga men det svåra är när inte tillräckligt man frivilliga finns. Nu blev det bra som sagt men nästa år vill jag inte göra om detta. Då måste vi i tåfall börja i mycket bättre tid.
      Resan hem blir lång och jag har försökt ställa in mig på att det ska bli supersuperjobbigt för OM det blir bara sådär jobbigt är det ju iallafall bättre hahaha! :-)
      Kram!

      Radera
  3. Oj, det låter lite väl slitsamt det där. SÅ mkt jobb och slit för dig. Förstår så väl att du är väldigt glad över att det är över.
    OCH en superlång resa har ni framför er. Ja, jag kan förstå att det känns skitjobbigt nu när du står på tröskeln inför den. MEN du ska se att det går bra allting allt!! Flyger ni direkt till Sthlm? Har ingen riktigt koll på om det finns en direktflight LAX-ARN. Hoppas det är så iaf.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir direktsly vilket känns bra. Men till Kastrup. Börjar Sverigesemestern i Skåne. Vi flyger Norwegian som vi aldrig tidigare flyget men de var billigast och flyger ju direkt LA-Kastrup. Har hört blandat om dem dock men jag hoppas det blir ok.
      Kram!

      Radera
  4. Ack, vad man känner igen det där att få frivilliga att hjälpa till. Allt för många vill bara gapa och få de stekta sparvarna att svälja. En förening gick jag ur när alltför få ville jobba och vi som gjorde fick sur kritik från latmaskarna. Jag utmanade en av de högljudda kritikerna som då åtog sig ett arrangemang - av vilket blev ingenting. Om ALLA ställer upp blir det ju inte alls så jobbigt för var och en, hur svårt kan det vara att förstå?
    Håller tummen för en lugn resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så Olgakatt! jag försökte t o m lägga ut de olika sysslorna/uppgifterna mellan folk så att de uppgifter som var mer tids- eller energi- eller kostnadskrävande skulle delas upp på flera. Just för att undvika att endast ett fåtal gjorde massor. Men det fungerade inte ändå. Det var ofta bara en eller högst två som skrev upp sig på dessa. Vilket gjorde att de ju fick dra ett större lass de också. Jag VET såklart av tidigare erfarenhet att det är såhär det är, men man blir ändå lite besviken varje gång tycker jag.
      Till slut blev det ju en bra fest iallafall och det är huvudsaken.
      Nu ses vi snart!!!
      :-)

      Radera
  5. Så fina. Grattis till storasyster. Valsafari så coolt. Ett sånt äventyr. Åh vad jobbig med dem som aldrig ställer upp och ställer in i sista minuten. Ha en bra resa till Sverige och God Jul och Gott Nytt år. Så jag inte glömmer det. Skönt att vara julledig ( och så tänkte jag då samtidigt på att jag läste nyheterna nyss om er sida av Amerka)

    Kram
    /Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! Och ja det är galet här just nu. Fattar inte vad som händer. Allt verkar eskalera. :-(
      God Jul och Gott Nytt till dig också!
      Kramar!

      Radera